Visie en missie

De missie van ’t Groenland is kinderen goed voor te bereiden op de nieuwe ‘lerende economie’ vanuit vrijheid, zelfstandigheid, dragen van eigen verantwoordelijkheid, samenwerking, open houding als ook voor de 21e eeuwse vaardigheden zoals culturele en sociale ontwikkeling, kritisch en probleemoplossend leren denken, ICT-geletterdheid en creativiteit. We hebben actief aandacht voor waarden en normen.

Onze school is toegankelijk voor kinderen van alle gezindten. Wij voeren een open toelatingsbeleid voeren, d.w.z. dat ieder kind van wie de ouders het schoolbeleid respecteren, wordt toegelaten zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing.

Iedere leerling is daarmee in beginsel welkom bij ons. Wij zijn een samenwerkingsschool vanuit de openbare en christelijke identiteit op basis van wederzijds respect en begrip. Dit doen we ongeacht geloof, ras, seksuele geaardheid, huidskleur of afkomst.

Wij zijn een school waar respectvol gedrag herkenbaar is in het gedrag van personeelsleden en zo wordt overgedragen op kinderen. Wij zien ouders als pedagogisch partner. Daarnaast zien we organisaties als peuterspeelzaal, tussen- en naschoolse opvangorganisaties vanuit een gezamenlijke kindbenadering als een samenwerkingspartner. Op deze wijze zijn wij als school pas echt in staat het kind in zijn of haar groei en (leer)ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Onze school heeft bestaansrecht: Wij zijn de laatste jaren steeds meer een sociale ontmoetingsplaats, het kloppend hart van het dorp, geworden voor ouders en hun kinderen. Ouders, dorpsbelangen als ook de gemeente hebben zich uitgesproken voor het behoud van onze school. Daar zijn wij trots op.

Basisschool ’t Groenland gaat uit van het unieke van elk kind en houdt daarom rekening met de verschillen tussen kinderen. Elk kind krijgt bij ons op school de kans om zich op zijn of haar niveau optimaal te ontwikkelen en te ontplooien. Binnen het onderwijs op ‘t Groenland is aandacht voor vrijheid, zelfstandigheid, dragen van eigen verantwoordelijkheid, samenwerking, open houding als ook voor de 21e eeuwse vaardigheden zoals culturele en sociale ontwikkeling, kritisch en probleemoplossend leren denken, ICT-geletterdheid en creativiteit.

Het stimuleren van brede groei en ontwikkeling ziet ‘De Samenwerkingsschool Zuidwolde’ als haar hoofdtaak. De leerkrachten op ‘De Samenwerkingsschool Zuidwolde’ zijn daarom hoogopgeleide en professionele mensen die deze taak serieus nemen. Zij worden hierbij ondersteund door moderne methodes en materialen. Wij willen een school zijn waar kinderen zich veilig voelen. Dit bereiken wij vanuit een positieve kindbenadering.

In het onderwijsaanbod participeren wij op de nieuwe ‘lerende maatschappij’ die steeds meer internationaal en multicultureel en multireligieus georiënteerd is. Dit doen we door o.a. rekening te houden met verschillende achtergronden qua godsdienst en levensbeschouwing. De school leert de leerlingen hier zowel in theorie als in praktijk mee om te gaan vanuit een respectvolle houding met nadruk gelegd op de overeenkomsten met waardering voor verschillen. Hierbij gebruiken we tijdens de lessen de methode Trefwoord. Dagelijks is er een dagopening met bijbel– en spiegelverhalen. Sinds afgelopen schooljaar volgen alle kinderen gezamenlijk het levensbeschouwelijk onderwijs.