Kwaliteitszorg

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. Op ‘t Groenland wordt daarom handelingsgericht (HGW) en opbrengstgericht gewerkt (OGW). Er wordt gewerkt met het leerlingvolgsysteem Klasseplan en administratiesysteem ParnasSys. Hierin worden alle relevante gegevens aangaande een leerling vastgelegd. Op deze manier wordt er voor iedere leerling een digitaal dossier aangelegd. Alle leraren beschikken over een groepsoverzicht met daarop de kenmerken van hun leerlingen en hun onderwijsbegeleidingsbehoeften. Onderwijs geven wij niet aan individuen, maar aan groepen individuen met gemeenschappelijke kenmerken en onderwijsbehoeften. Dit is hoe wij werken vanuit de gemene deler (de middenmoot). We stellen een basisaanpak vast voor de grootste gemene deler op basis van leerlingkenmerken en onderwijsbehoeften. We formuleren hieromheen een verrijkte en intensieve aanpak. Leren is een groepsproces van interactie. Eerst convergent, dan divergent. We benutten de onderwijstijd effectief en efficiënt. Wij vinden het belangrijk, dat de leerlingen zelf actief nadenken, dat leerlingen oplossingen kunnen verwoorden. We zorgen ervoor, dat er tijdens de instructie wordt gedifferentieerd in aanbod, niveau en tempo. We zetten coöperatieve werkvormen in, zodat leerlingen van elkaar leren. De instructie wordt gegeven aan de hand van het Doordacht Passend Lesmodel (DPL). Divergent aanbod is voor leerlingen die (verdergaande) verrijking of intensivering van het onderwijs nodig hebben. Zij kunnen de leerlijn respectievelijk versneld of vertraagd doorlopen. We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is.

De ontwikkeling van de leerlingen wordt nauwkeurig gevolgd met behulp van het LVS (leerling volgsysteem voor groep 1-8 met methode gebonden en methode onafhankelijke toetsen). We gebruiken het CITO leerlingvolgsysteem voor de cognitieve ontwikkeling en Zien! voor de sociale ontwikkeling. We vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke basisondersteuning we kunnen leveren en welke extra ondersteuning. U kunt dit document vinden op deze website bij 'informatie'. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend. De leerkrachten bespreken de leerlingen en het onderwijs vier keer per schooljaar met de IB. Bij twee van deze momenten (na de midden- en eindtoetsen) is de directie bij de groepsbespreking aanwezig. Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling cognitief en sociaal-emotioneel functioneren van de groep als geheel (en het leerkrachtgedrag) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt besproken waar de ontwikkeling (waarom) stagneert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen. Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Na de afname van de midden- en eindtoetsen maken de directie en IB trendanalyses van de opbrengsten. De leerkrachten maken in ParnasSys groeps- en leerlinganalyses. Deze analyses worden besproken met het team. Schoolbreed zijn we verantwoordelijk voor de opbrengsten van onze leerlingen. Alle ouders worden op de gespreksavonden geïnformeerd over de toetsresultaten van hun kind en zijn of haar verdere ontwikkeling. In leerjaar 8 doen in principe alle leerlingen mee aan de eindtoets. Ouders krijgen in dat jaar ook een VO advies voor hun kind. We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs.